“Idéen slog bare ned…” – modigt initiativ af TEC på Frederiksberg

Ude på Frederiksberg, lige ved Føtex på Nordre Fasanvej, sidder tre skoleklasser og arbejder med et banebrydende projekt. De skal nemlig, som en del af deres 10. klassesforløb, arbejde i dybden med, hvordan man kan overføre teoretisk flinkhed til praksis. Det er første gang, at Fucking Flink indgår som et element i undervisningen på et Teknisk Erhvervsskole Center.

Vi spurgte Ann Katrine Aasberg, som er klasselærer og initiativtager, om, hvad der inspirerede hende til at arbejde med Fucking Flink-konceptet.

”Jeg har længe fulgt Fucking Flink på Facebook og lagt mærke til, hvordan historierne fik mig til at reflektere over min egen opførsel i det offentlige rum. Det inspirerede mig til at finde situationer fra min egen dagligdag, hvor jeg kunne være god mod andre, og til at observere andres flinkhed. Ud fra min egen bevidstgørelsesproces udsprang ideen om at sprede det Fucking Flinke budskab – i linje med mit arbejde. Jeg fik ideen om at lave Fucking Flink i 10. klasse efter at have været til jobsamtale på TEC10. Det var en af de der nærmest magiske øjeblikke, hvor idéen bare slog ned i mit hoved, og det nærmest var en selvfølge: ‘Det er da klart, at jeg skal udarbejde et koncept, som hedder Fucking Flink 10. klasse, med udgangspunkt i Fucking Flinks koncept’. Jeg talte så med min kæreste og min svigerinde omkring det for at brainstorme lidt. Det var min svigerinde, som kom med idéen om at implementere et blogelement i projektet, og derefter begyndte det rigtigt at tage form. Nu var det nemlig ikke kun et socialt eksperiment, nu fik projektet pludselig også noget faglig ballast.”

Fucking Flinke læringsmetoder
Eleverne skal arbejde med flere forskellige ting i løbet af året. De har allerede været ude for at praktisere flinkhed, og de får med jævne mellemrum faste opgaver, de skal udføre.

“Vi er tre klasser, som arbejder sammen om projektet. To EUD-forberedende klasser og en gymnasieforberedende klasse, som er min stamklasse. De skal i løbet af året skrive blogs, der dels omhandler de flinke gerninger, de begår, dels deres egne refleksioner over deres og andres flinkhed og dels observationer omkring, hvordan deres relation til og opfattelse af andre mennesker ændrer sig i forbindelse med projektet” siger Ann Katrine.

Hendes største ønske er, at eleverne afslutter deres forløb på skolen med en forhøjet forståelse for andre menneskers værdi, følelser og behov, samt en forståelse for, hvordan de kan tage hensyn til og respektere andre mennesker.

Handling har konsekvens
“Det handler i virkeligheden om social bevidstgørelse. Vi har med teenagere at gøre, og teenagere har, som de fleste nok ved, rigtig svært ved at se konsekvenserne af deres handlinger, for slet ikke at tale om, at de har svært ved at se ud over egen næsetip. De er simpelthen ikke mentalt modnede til, af sig selv, at favne andre menneskers verdenssyn. Til gengæld mener jeg, at hvis de får den rette vejledning og opbakning, så kan de lære at blive opmærksomme på, at deres handlinger har en konsekvens for, hvordan de bliver opfattet, og at det kan have en både positiv og negativ effekt. Jeg ønsker, at mine elever bliver bevidste om, hvordan de kan være flinke mod andre, men også, hvordan de kan være flinke mod sig selv” udtaler Ann Katrine.

Fucking Flink følger løbende udviklingen hos de tre 10. klasser på Frederiksberg, og vi glæder os til at rapportere om de spændende tiltag, som eleverne skal arbejde med.

Kunne du tænke dig at  træde i Ann Katrines fodspor og gøre din klasse eller andet fucking flink? Så kontakt Tina Werborg på tiwe@fflink.dk.

Læg en Fucking Flink besked

comments