INITIATIVER
Online Overskud igen i 2015
Sidste år kørte vi initiativet Online Overskud, hvor vi på forskellige måder trykkede godt og grundigt på den flinke speeder i kørslen rundt omkring på internettet. Det gør vi igen i år. Vi danskere er et af de folk, der bruger sociale medier allermest. Hvad nu hvis vi også blev verdens bedste til at vise overskud, når vi er online?
Internettet har bragt fantastiske fremskridt med sig. Det har knyttet verden tættere sammen, væltet korrupte magthavere. Vi kan på sociale medier dele oplevelser med venner og familie på helt nye måder, og den skrevne kommunikation er pludselig blevet meget mere dynamisk, spontan og langt hurtigere. Men medaljen har også en bagside. Hårde ord, hadefulde kommentarer og racistiske bemærkninger får pludselig nye muligheder og et langt større publikum. I dag kan langt de fleste af os bare lukke ned eller skynde os videre til nye sites. Heldigvis. Men skal vi bevare denne mulighed i fremtiden – og sikre at det grimme og dumme ikke overtager – er det nu, vi skal forebygge. Vi skal sætte os sammen og finde nye løsninger.
Vi sætter de digitale brugere i centrum for initiativet. Det er i sidste ende kun dem, der dagligt twitter, snapper, kommenterer og poster, der bestemmer dagsformen.
Initiativet løber af stablen til marts.
Læs mere her.
DM i Online Overskud er støttet af Ole Kirks fond.
Design Hackathon
Kan man designe en Fucking Flink fremtid? Det prøver vi at finde ud af i aften!
Det er ikke kun folks måde at være på, man lige kan tweake lidt, så man går fra sur og tvær til fucking flink. Det kan også gøres med produkter! Tror vi.
Derfor har vi i samarbejde med ArtRebels inviteret omkring 30 kreative til at hacke verden flinkere: designere, kommunikatører, reklamefolk mm. Hvordan gør man lige det? Med t-shirts? Et brætspil? En sang? En stol?
I små teams skal deltagerne hver især komme med deres bud. De har forskellige baggrunde og skal forsøge at få deres forskellige skills til at spille sammen, så det hele går op i en højere enhed. Et flinkt produkt! Senere vil dommerne finde de bedste på forskellige parametre, og de vinder!
Det bliver spændende at se, hvad de finder på.
Følg med på Instagram og Facebook løbende. Og senere i vores FFlinkshop.
Fucking Flinkeskole
Om ikke så længe skal vores børn og unge overtage verden. De får brug for at kunne læse, regne, kende hovedstæder og bøje franske verber. Men de skal også meget andet. De skal kunne samarbejde, innovere og skabe relationer på tværs. Og de skal turde at tage chancer og rykke grænser. Det er ikke bare nødvendigt for at skabe et godt liv for dem selv, men også i forhold til vores velfærdsstat og deres egne chancer på fremtidens arbejdsmarked. Det er dette felt vi med projektet FuckingFlinkeskole nu bevæger os ind på.
Helt kort er FuckingFlinkeskole inspireret af en kreativ aktivisme, der skal gøre børn og unge i stand til at handle aktivt i deres eget liv, og forbedre deres evne til at skabe nye tværgående relationer – og dermed skabe nye fællesskaber. Fucking Flink danner fællesskaber ved at skabe bevægelse og bevægelse tager typisk udgangspunkt i en højere mening, den bringer folk sammen og skaber fælles fortællinger – og så motiverer den til individuel handling. Med FuckingFlinkeskole vil vi altså klæde vores unge på til selv at udføre sociale hacks i deres egen hverdag. FuckingFlinkeskole præsenterer en ny rollemodelstilgang og en alternativ gruppenorm som er cool, sjov, og fuld af badge-værdi. Bivirkningerne? Bedre betingelser for inklusion og mindre mobning. Helt kort er formålet med FuckingFlinkeskole altså at:
- Skabe tillid og lyst blandt børn og unge til at styrke deres relationer.
- Skabe trivsel og fællesskab.
- Give nye muligheder for at elever handler på tværs af eksisterende relationer.
- Reducere risikoen for stigmatisering og mobning ved at fokusere på positiv social adfærd.
Har du selv arbejdet med Fucking Flink i en klasse eller på en skole, så skriv til os og fortæl om dine erfaringer. Send det til tiwe(a)fflink.dk.
Verdens flinkeste sammenskudsgilde
Kampagnen #fuckingfriendlydanes forsøger at sætte fokus på de besøgende i Danmark, og den måde vi interagerer med dem på. Under selve hashtagget, på Instagram og Facebook, blev der uploadet gode historier om mødet med turister, turisters opfattelse af Danmark og meget mere. Samtidig bad vi jer læsere om hjælp til at skabe det flinkeste sammenskudsgilde, som skulle nydes af både danskere og turister, som vi havde inviteret til aftenen.
Vi ville skabe et sammenskudsgilde sammen med de danskere der havde lyst til at deltage, fordi hvis der er en ting som vi danskere er gode til, så er det at dyrke fællesskaber og skåle med hinanden på kryds og tværs af alle samfundslag. Men da vi måske ikke er så gode til at vise det overfor turisterne og de herboende udlændinge, så må vi blive bedre til det. Derfor gik vi forrest og tog initiatviet til verdens flinkeste sammenskudsgilde.
Først og fremmest tak til alle jer, der kom med gode forslag til hvad vi kunne servere for gæsterne, hvor vi kunne afholde det, og hvor vi måske kunne være heldige at få sponsoreret ting til sammenskudsgildet. Der var også flere kunstere, der meldte sig på banen og tilbød alt fra korsang til a capella rap musik. Det var super inspirerende at se hvor mange af jer, der var med på at skabe en flot aften for de inviterede, og vi er kede af, at vi ikke kunne tage imod alle tilbuddene, men I skal vide at de var værdsat! Vi endte med at skabe en fantastisk aften hvor det åbne møde og vidensudveksling på tværs af alle nationaliteter var i fokus. Thomas, som er ungdomspræst på Vesterbro, havde givet os lov til at bruge Ukirke, som dannede de smukkeste rammer om vores aften. Thomas fortalte om hvordan man kan lave en kirke om til et performance venue, og hvordan man kan bruge kirkerummet til forskellige kreative og ikke mindst nødvendige tiltag, som for eksempel verdens flinkeste sammenskudsgilde.
Fucking Flinke danskere
Hey du, har du talt med en turist i dag? Ellers skynd dig ud at gøre det. Det gør din egen dag bedre. Og så bidrager det med overskud på vores fælles økonomiske bundlinje.
Vi danskerne er førende indenfor innovation, bæredygtighed, det nordiske køkken, design og mode. Vi får skyhøje anmeldelser i internationale magasiner og København kåres som en af de hippeste metropoler i verden. Og så er vi det lykkeligste folk i verden. Sådan!
Alligevel oplever vi, at tilfredsheden blandt turister og andre besøgende ikke altid er i top. Og at vores turismeindtægter taber terræn i forhold til vores naboers. Danmark har hverken Eiffeltårnet, Peterskirken, store bjerge eller seks måneders varme. Men til gengæld er vi 5,5 millioner danskere, der kan noget helt specielt med at dyrke fælleskaber og skåle med hinanden på kryds og tværs af alle samfundslag. Det ved vi godt selv. Og vi nyder godt af det i vores hverdag. Men måske er vi ikke så gode til at vise det overfor de tusindvis af mennesker, der hvert år besøger os som turister og gæster. Mærker de overhovedet, hvor gode vi er til at skabe sociale bånd og samhørighed? Ikke rigtig, vel?
Hey stranger!
Vi danskere færdes blandt hinanden med det, forskere kalder en negativ høflighedskultur. Vi påtvinger ikke vores selskab til folk, vi ikke kender, tilbyder ikke hjælp uden at blive spurgt, og sætter os for Guds skyld ikke ved siden af en fremmed i bussen. Selvfølgelig er vi ikke det eneste folk, der kender til frygten for kontakt med fremmede. Men vi har udviklet os til at være rigtig gode til at undgå fremmede. Det er dumt! Videnskabelige undersøgelser viser, at vi mennesker bliver markant gladere af at være i kontakt med mennesker, vi ikke kender, og at vi vurderer oplevelser langt højere, når vi har social kontakt med fremmede. Dette har de to forskere Nicholas Epley og Juliana Schroeder påvist i en undersøgelse, hvor de bad en gruppe togpassagerer i Chicago om at starte en samtale med den fremmede person, der satte sig ved siden af dem. En anden gruppe blev samtidig bedt om at holde sig for sig selv. Og nu kommer det. For til de flestes overraskelse viste det sig, at hovedparten af deltagerne, der pludselig oplevede sig selv tale om vejr, ferieplaner og skolesystem med vildt fremmede, faktisk bedømte togturen betydelig bedre end dem, der havde fået besked på at holde sig for sig selv. Dette gælder for såvel intro- som ekstroverte personer. Med en ganske enkel social intervention blev oplevelsen af togturen altså markant forbedret.
Men hvad så med de mennesker, der pludselig og helt uforskyldt blev genstand for den snakkesalige sidemand? De fleste vil nok opfatte det som et mareridt pludselig at blive fanget i en strøm af smalltalk. Så hvordan var deres oplevelse? Da Epley og Schroeder fortsatte deres forsøg i et venteværelse, hvor nye mennesker fik til opgave at starte samtaler med fremmede, viste det sig at parterne – fremfor at føle sig forulempet – begge efterfølgende meldte positivt tilbage: De blev både gladere af afbrydelsen, og den fik dem til at se på ventetiden med mere positive briller.
Nicholas Epley og Juliana Schroeder er ikke de eneste forskere, der påviser at social kontakt – som samtale, smil eller bare et blik – gør en forskel. Andre forskere har påvist, at bare det, at man smiler til baristaen på cafeen, eller skaber øjenkontakt med fremmede, man går forbi, gør en signifikant forskel.
Hmmm. Skal der virkelig så lidt til? En enkelt samtale, et blik eller et smil – og bum: Pludselig er verden lyserød? Og hvis dette gælder for en togtur med det offentlige, hvordan vil det så virke på gæster og turister, der besøger Danmark? Hvis 5,5 millioner fucking flinke danskere – i lufthavnen, på busser, ved strandkiosken og på Strøget – er klar til at snakke med folk fra hele verden. Vi vil helt sikkert få ny viden om verden omkring os, træne vores rustne skoletysk og så vil vi oven i købet selv blive gladere. Og vores gæster – og alle turister – vil uanset vejr og prisniveau elske både Danmark og danskere meget højere.
Og vi går selvfølgelig selv forrest.
Fucking Flink lancerer derfor kampagnen #fuckingfriendlydanes, hvor vi i løbet af sommeren tager initiativ til at byde turister og andre besøgende velkommen til Danmark. Vi hænger samtalestartere op i hele landet til både danskere og turister. Og d. 26. juni afholder vi verdens flinkeste tag-selv-bord et hemmeligt sted i København. Vi håber du vil være med til at hjælpe os med at gøre det til en fed begivenhed!
Verdens flinkeste tag-selv-bord
Den 26. juni arrangerer vi Verdens flinkeste tag-selv-bord et hemmeligt sted i København. Vi inviterer 10 vidt forskellige danskere – blandt andet en politiker, en hjemløs og en komiker. Dertil 10 turister fra vidt forskellige lande og baggrunde – en forretningsrejsende, en kunstner og en enlig japaner. Vi inviterer vores 168.000 facebook-følgere til at være medskabere af begivenheden, ved at invitere jer alle til at bidrage med souvenirs, underholdning, mad og drikke. Jo flere vi er, jo federe bliver det!
Samtalestartere
Vi har gjort det lettere for jer ved at lave en samtalestarter som vi hænger op i hele landet til både danskere og turister. Vi håber at I vil være med til at printe dem ud og hænge dem op i jeres neighbourhood, i opgangen, i det lokale supermarked, café-toilettet eller hvor du synes det er sjovt.
Vi samarbejder foreløbig med bl.a. HORESTA, Copenhagen Post, uKirke, Vesterbro Bladet, Kost, Madsvinet og Mikkeller.
Ny landsdækkende kampagne skal inspirere danskerne til at udvise større overskud på nettet
Fucking Flink starter en ny folkebevægelse, der skal inspirere danskerne til at udvise større ’online overskud’. Initiativet støttes af Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark, som alle er gået ind i kampen om at erstatte underskud med overskud i vores fælles interaktion på nettet – og de vil have dig med.Internettet har bragt fantastiske fremskridt med sig. Det har knyttet verden tættere sammen, væltet korrupte magthavere – og gjort det muligt for os at dele gode øjeblikke med venner og familie på helt nye måder. Overgangen fra brevpost til e-post og instant messaging har gjort vores fælles kommunikation mere dynamisk, spontan og langt hurtigere, men medaljen har også en bagside. Netop spontaniteten og farten i vores online-kommunikation gør, at vi ikke altid vejer vores ord med omhu. Eksperter, debattører, kendisser og helt almindelige danskere peger samstemmende på, at tonen er blevet hårdere.”Jeg synes, at tonen er blevet mere hård de senere år. Både fra borgere, i medier og på nettet. Ordene er blevet mere rå. Det skal vi lave om på sammen. Vi skal vise større respekt for hinanden.” (Statsministerens nytårstale 2014).
En undersøgelse udført af Epinion viser, at mere end en ud af ti danskere af og til fortryder noget, de har skrevet på sociale medier, og tre ud af ti bliver decideret kede af det, når nogen kommenterer eller skriver noget negativt til dem. Til gengæld svarer hele syv ud af ti, at de bliver glade, når nogen kommenterer positivt*. Det skal vi have mere af.
Med kampagnen Online Overskud vil Fucking Flink i samarbejde med Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark sætte fokus på, hvordan vi danskere taler til hinanden på nettet og skabe motivation til at interagere mere venligt, konstruktivt og overskudsagtigt med hinanden online. Facebook, Microsoft Danmark, McDonald’s Danmark og Fucking Flink har alle en stor online-tilstedeværelse i Danmark og er dagligt i berøring med de udfordringer, der knytter sig til den negative tone på nettet. Alle ønsker vi, at nettet skal være et rart og trygt sted for alle danskere at færdes.
En folkebevægelse af Online Overskud
“Internettet har jo et helt fantastisk potentiale. Internettet er, hvad vi alle gør, når vi poster, tweeter, hashtagger, chatter og kommenterer. Vi danskere er verdens lykkeligste folk. Og et af de folkefærd, der bruger sociale medier allermest. Men vi synes ikke, at vi i dag er verdens bedste til at vise online overskud – så lad os da blive det,” fortæller Lars AP fra Fucking Flink.
Målet med kampagnen Online Overskud er at styrke og dyrke tiltag, adfærd og handlinger, der foregår online, og som til sammen kan gøre en positiv forskel. Det vil sige skabe et internet fyldt med god tone og overskud.
Lanceringsevent på Christiansborg
Online Overskud-kampagnen består af både online- og offline-aktiviteter, der sparkes i gang med et lanceringsevent tirsdag den 11. marts på Christiansborg. Her vil Lars AP fra Fucking Flink sammen med en række politikere, herunder Christine Antorini (S), Trine Bramsen (S), Rosa Lund (EL), Anders Samuelsen (LA), Uffe Elbæk (Alternativet), Lars Barfoed (K), Søren Pind (V) og Margrethe Vestager (R), kickstarte kampagnen ved at kalde på en venlig overtagelse af internettet og gå forrest ved at uddele ’online overskud’ gennem tweets og opdateringer på sociale medier (#onlineoverskud).
Efter lanceringen vil Online Overskud rulle videre ud i landet til events med folkeskoleelever, et ”hackathon” og adskillige ambassadør-aktiviteter påwww.onlineoverskud.dk og på sociale medier. Alle aktiviteterne fører op til AKTION NETKARPING – en venlig overtagelse af internettet, som finder sted den 27.-28. marts. (Læs mere om de forskellige aktiviteter i appendikset).
For yderligere information:
Web
Besøg hjemmesiden www.onlineoverskud.dk og facebook-side
Kontakt
– Tina Werborg, projektleder, Fucking Flink: tiwe@fflink.dk / 53 56 60 20
– Anders Adelhorst, kommunikationsdirektør, Microsoft Danmark:andera@microsoft.com / 51 57 80 48
– Stine Green Paulsen, kommunikationsdirektør, McDonald’s Danmark:stine.paulsen@dk.mcd.com / 31 31 31 58
– Jan Fredriksson, Northern Link PR for Facebook Nordics: jan@nlpr.se / +46 707 16 00 68
Online Overskud-aktiviteter
Skolebesøg
Densøger Lars AP en 8. klasse på Risskov Skole i Aarhus til en snak om, hvordan vi sammen skaber Online Overskud. Klassen skal sammen med Lars finde ud af, hvordan de med resten af deres årgang kan skabe et billede på Instagram, der spreder mest mulig Online Overskud.
Hackathon Den 25. marts samles studerende på KEA (Københavns Erhvervsakademi) fra kl. 15-24 til et ’Hackathon’. Formålet er på ni timer at udvikle konkrete og innovative løsninger, som kan bruges til at skrue op for vores Online Overskud. Til Hackathon’et vil de studerende blive præsenteret for virkelige cases fra virksomheder og organisationer, som oplever udfordringer med online underskud.
NETKAPRING
Med NETKAPRING vil vi mobilisere alles overskud. I 48 timer opfordrer vi alle til at udvise ekstraordinært overskud på nettet ved at dele gode historier, sende positive hilsner og meget mere. Formålet er at sætte gang i en større bevægelse, der på sigt kan være med til at ændre tonen og stemningen på internettet til det bedre. Læs forslag til netkapringsaktiviteter på www.onlineoverskud.dk.
Om Fucking Flink
Fucking Flink er en folkebevægelse, der vil gøre verdens lykkeligste folk til verdens flinkeste.
Om Microsoft
Microsoft (Nasdaq “MSFT”), der blev grundlagt i 1975, er ledende inden for software, serviceydelser og løsninger, som gør det muligt for brugerne og virksomhederne at udnytte deres fulde potentiale.
Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 88 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 72 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011, 2012 og 2013. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk og www.tjekmcdonalds.dk.
Om Facebook
Facebook blev grundlagt i 2004 med en mission om at gøre mennesker i stand til at dele og gøre verden mere åben og forbundet. Facebooks brugere går på Facebook for at forblive forbundet med venner og familie, for at opdage hvad der sker i verden og for at dele og udtrykke det, der har betydning for dem.
*Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Microsoft Danmark i forbindelse med en analyse om datasikkerhed i folkeskolen. Spørgeskemaet er blevet sendt ud som en e-survey via Epinions Danmarkspanel til personer i aldersgruppen 25-60 år, men kun respondenter, der har børn i folkeskolen, har svaret på spørgsmålene. Der blev indsamlet 360 interviews i perioden den 20. november til den 5. december 2013.
Flink Fart
De næste uger sætter FFlink fokus på trafikken. Vi gør det sammen med Rådet for Sikker Trafik og Q8 i forbindelse med kampagnen ”Sænk farten – en lille smule betyder en hel del”.
For faktisk sætter flere bilister farten ned på landevejene, og det betyder at færre mennesker mister livet i trafikken. Faktisk kan 4 ud af 10 dræbte i trafikken reddes ved at sætte farten ned
- For høj fart er den største dræber i trafikken
- I 4 ud af 10 af dødsulykker er høj hastighed en medvirkende årsag til ulykken skete
- 2/3 af alle dødsulykker sker på landevejene
- Stadig flere overholder hastighedsgrænserne på vejene – det redder liv
Spred god karma – cykelrazzia
Den forløbne uge har Fucking Flink i samarbejde med Københavns Kommunes Cykelsekretariat arrangeret Spred God Karma-cykelrazziaenpå københavnske cykelstier. Good times, hele vejen rundt. Med enkle midler, masser af overskudshumør, og en kæmpe energi af de af kommunens medarbejdere, som meldte sig til at være med, har vi stået de steder, der er mest tryk på trafikken. Og hvor er det vildt at se, hvor god kontakt man kan få til forbipasserende, når man bare vil dem noget godt. Familiefædre i stramme cykelshorts og på racercykel. Bedstemødre på havelåger. Embedsfolk på vej til jobbet i ministeriet – alle kan jo li’ menneskelig kontakt og et smil med på vejen. Og lidt god lakrids, hvis ringeklokken ringede højt.
Københavns Kommune gør i forvejen helt vildt meget overfor sine cyklister. Hos Fucking Flink håber vi, de bliver ved. For helt ærligt: Er det ikke fantastisk at bo i verdens cykelby nr. 1? Det synes vi.