Unge designer fremtiden flinkere

Det mandlige grin kommer helt nede fra maven. Det blander sig med resten af latteren i det store mødelokale og stikker så alligevel ud fra mængden. Varmt og ustoppeligt, ha-ha-ha-ha-ha, som når man fanger hver eneste detalje i en netop affyret joke sammen med sine bedste venner og ikke kan stoppe igen.

Manden med latteren sidder bagerst i mødelokalet sammen med resten af dommerpanelet. Han hedder Lars AP og er stifter af Fucking Flink. Ved siden af ham sidder en række udvalgte dommere, blandt andet kvinden bag ArtRebels: Carla Cammilla Hjort.

ArtRebels og Fucking Flink har onsdag aften samlet 24 unge designere til et såkaldt hackathon hos Republikken på Vesterbrogade i København. Det går helt konkret ud på, at de unge i seks timer fra klokken 15 til 21 har arbejdet på to forskellige produkter. I grupper af tre har de udviklet mulige produkter, de mener, man kan sælge i Fucking Flinks webshop. Ét skulle være simpelt og salgbart. Det andet måtte bare være en vild ide.

En bombe af ideer
Til hackathonet er der otte grupper i alt. Da grinene breder sig i salen er de seks timer er gået, og grupperne er på skift ved at fremlægge, hvad de er kommet frem til.

En af grupperne er kommet på en ide, hvor en kæmpe form for bordbombe fyldt med konfetti skal springe i København. Det skal skabe en farverig vinterhimmel og på konfettien, skal der stå flinke budskaber og tips til, hvad man kan gøre, hvis man vil være lidt mere flink. På powerpointet har gruppen lavet en kæmpe eksplosion med et klovneansigt i midten. Det er her, hele rummet ler, og man kan høre Lars AP’s nogen og 190 centimers grin tydeligt.

Lars AP lagde ud med et oplæg om, at de ikke skulle føle nogle begrænsninger, i deres tanker og design. Selvironisk prikker gruppen tilbage til hans citat om, at kun the sky is the limit.

Der er både de helt konkrete bud på, hvordan et sugerør, der deler sig i to, er flinkt fordi det skaber et fællesøjeblik, når man drikker af det. Et andet produkt er en kaffekop med indbygget termometer, der viser, når kaffen er drikkeklar. Det sørger for, man får en god morgen, fordi man ikke brænder tungen i sin morgentræthed.

Dynamik i grupperne
Grupperne er sammensat på kryds og tværs. Tanken var, at gruppens diversitet skulle give dem mulighed for at komme frem til den bedste løsning.

De otte grupper er sammensat af ganske unge upcoming designere og grafikere og nogle mere etablerede kreative, der til daglig arbejder med deres egne projekter og virksomheder. Nogle er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles grafiske og kreative kommunikationslinjer, andre kommer fra CBS og arkitektskoler.

Grupperne er sammensat på kryds og tværs. Tanken var, at gruppens diversitet skulle give dem mulighed for at komme frem til den bedste løsning.

”Jeg oplevede at vores forskellighed gjorde, at vi både sørgede for at tænke i proces, koncept, overordnede højtravende ideer og det helt konkrete. Samtidig var det også lidt svært, fordi jeg var i en gruppe, hvor nogle ikke talte dansk. Normalt er jeg vant til, at kommunikationen er den letteste del, men her skulle jeg lige koncentrere mig lidt mere,” siger Jeppe Vidstrup fra Kreativ Kommunikation på Danmarks Medie- og journalisthøjskole.

Som Jeppe siger, så er deltagerne både danske og udenlandske. Først og fremmest er det fordi, det skulle være de bedste deltagere, der skulle være med til hackathonet, og samtidig handlede det også om, både at få et typisk dansk blik på produkterne og udenlandsk, som måske så nogle andre behov.

Overblik
Tia Korpe var kreativ producent på hele Hackathonet. Det vil sige, det hende, der stod for at sammenstykke hele forløbet og til sidst selve aftenen. Idet fremlæggelserne forløber sørger hun for, at tiden bliver overholdt.

Deltagerne skal fremlægge deres ideer på seks minutter, når tiden er gået ringer hun på en klokke. Det sker flere gange at de fremlæggende udbryder et ”årh, vi skal lige have det sidste med”, men hun fører sikkert slagets gang og deltagerne må sætte sig ned igen.

Under fremlæggelserne sidder deltagerne og nipper til nødder og slik, der er blevet provianteret både før og efter aftensmaden, og nu kan de snart se frem til en fyraftensøl.

Da den sidste gruppe er færdig smutter dommerpanelet ind i et andet lokale. Det er Carla Cammilla Hjort, Lars AP, Scott Cooper (ArtRebels), Rikke (ArtRebels), Tina Werborg (Fucking Flink) og den eksterne dommer fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole: Rasmus Sigvaldi.

Deltagerne rejser sig, griber de kolde øl, der netop er blevet sat frem, og smutter ned på gaden for at få en aftenens mange cigaretter.

Vinderne
På gaden går snakken lystigt. En pige udbryder ”shit det var hårdt”, mens nogle andre chitchatter om, hvor de kommer fra. Nogle kendte hinanden på forhånd, en hel del gjorde ikke.

Tilbage i mødelokalet sætter deltagerne sig ved de otte runde borde og kigger op mod powerpointet, som de brugte til at fremlægge med. Det er nu slukket og i stedet stå dommerpanelet anført af Lars AP klar til at fortælle, hvem der har vundet aftenens priser for bedste salgbare produkt og bedste vilde ide.

Han fortæller, at han er imponeret. At det var svært at vælge. Lidt i tvivl render han lige over til Tina Werborg og Rasmus Sigvaldi, der står ved et vindue på venstre side af ham. Han peger på en gruppe på listen, og de nikker og fniser lidt af ham. Det gør resten af salen også. Og ja, det gør han også selv.

Lars AP fortæller så, at de har valgt gruppen, der fandt på at lave en fucking flink julekalender. Bagefter fortæller han, at vinderne af den vilde ide er et hundehalsbånd, der udsender signaler for, om hunden er rolig eller lidt vild, og om man som fremmed kan nærme sig den.

En lille overraskelse
Da de to produkter er overrakt, breder Lars AP’s smil sig igen over hele ansigtet, idet han fortæller, at de har en ekstra pris. To grupper kom hver især på den samme ide. At lave ringklokker, der gør opmærksom på cyklisten i toner, der er anderledes end ”kliing kliiing”. De skal være venlige og skabe en god stemning i stedet for stress og jag på cykelstierne. Dem vil Fucking Flink også gerne arbejde videre på.

Vindergrupperne og Fucking Flink arbejder efter hackathonet sammen om, hvordan man kan realisere produkterne. Måske ændrer de lidt form undervejs, men i sidste ende skal ideerne bruges til Fucking Flinks webshop.

Hackathonet var en udfordrende og intens aften, som Fucking Flink regner med at afholde igen, måske med et større fokus på, hvordan man helt konkret producerer de enkelte produkter og måske med en helt anden tilgang i forhold til, hvor deltagerne kommer fra. Måske ikke.

Det var en succesfuld aften, som Fucking Flink håber på at gentage.

SE FOTOS FRA AFTENEN HER:

Læg en Fucking Flink besked

comments